جعبه تقسیم مخابراتی پاناتل

جعبه تقسیم مخابراتی پاناتل در انواع مختلف تولید می شود و به نام های جعبه پست مخابراتی یا باکس مخابراتی هم می شناسند. از جعبه های مخابراتی برای تقسیم بندی ظرفیت کابل ورودی از نوع برق یا تلفن استفاده می کنند تا برای مشترکین یا یوزرها قابل کاربرد باشد. در این مطلب به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است. جعبه تقسیم مخابراتی که به نام های پست مخابراتی یا باکس مخابراتی هم شناخته می شود باکس هایی هستند که در جنس های مختلف برای کابل کشی برق و تلفن کاربرد دارد. در واقع چون نمی توان از یک کابل برق یا تلفن با ظرفیت بالا به شکل مستقیم استفاده کرد از این جعبه های مخابرات استفاده می کنند تا این ظرفیت بین گیرنده های مختلف تقسیم شود. در این مطلب به انواع، جنس و ویژگی های جعبه پست مخابراتی بیشتر توضیح خواهیم داد.

کاربرد جعبه تقسیم مخابراتی پاناتل

با توجه به تعریف ارائه شده از جعبه تقسیم مخابراتی، باید یک نقطه یا مکان مخصوص به عنوان مکان تقسیم در نظر گرفته شود تا از این نقطه، کابل برق یا تلفن به مشترکین یا یوزرها داده شود. به همین دلیل برای تقسیم یک کابل برق یا تلفن با ظرفیت بالا در یک کوچه، منطقه یا حتی بین یوزرهای مختلف یک سازمان یا شرکت کاربرد دارد.

در واقع کاربرد جعبه تقسیم مخابراتی این است که امکان استفاده از ظرفیت ورودی بالای کابل برق یا تلفن را برای یک منطقه فراهم می کنند. از طرفی با توجه به نوع شرایط آب و هوایی از جنس های مناسب استفاده می کنند تا علاوه بر قابلیت تقسیم کنندگی ظرفیت کابل ورودی، نقش محافظتی هم برای کابل ها داشته باشد.

ساختار کلی جعبه تقسیم مخابراتی پاناتل

هر یک از جعبه ها یا باکس های مخابراتی ساختاری دارند و به عبارتی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. اجزا و ساختار جعبه های مخابراتی شامل:

  • بدنه : ساختار بیرونی باکس های مخابراتی است که در جنس های مختلف تولید شده و در مکانی مشخص نصب می شوند.
  • فریم : فریم به بخش یا ستون عمودی داخل جعبه تقسیم مخابراتی گفته می شود که بر روی آن ترمینال کروز نصب می گردد.
  • ترمینال کروز : نوعی از ترمینال مخابراتی است که وظیفه اتصال بین زوج سیم بالایی با سیم های ارتباطی را دارد.
  • زوج سیم : زوج سیم ها همان سیم های بالایی ترمینال کروز هستند. این زوج سیم ها رنگبندی مختلفی دارند که برحسب نوع رنگ با زوج سیم مخابراتی پانچ می شود. برای پانچ کردن از قیچی کروز استفاده می کنند.
  • زوج سیم ارتباطی : زیر هر پورت ترمینال کروز، یک زوج سیم ارتباطی قرار دارد. وظیفه این زوج سیم ها که به سیم رانژه هم معروف هستند، برقرار کردن ارتباط بین زوج سیم بالایی ترمینال با ترمینال دیگر است.

شیوه اتصال زوج سیم ها در جعبه تقسیم مخابراتی پاناتل

بسته به نوع ترمینال مورد استفاده در پست های مخابراتی نوع اتصالات زوج سیم ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال در ترمینال های پیچی، زوج سیم ورودی از زیر پیچ بسته می شوند و زوج سیم خروجی روی پایه متناظر روی ترمینال پیچی بسته می شوند.

اما در صورتی که از ترمینال کروز استفاده شده باشد، ابتدا زوج سیم ها با قیچی کروز روی پایه بالایی پرس می شوند و زوج سیم خروجی هم روی پورت پایینی قیچی می شوند. معمولا ترمینال های کروز رایج تر هستند.

انواع جعبه تقسیم مخابراتی پاناتل

جعبه پست مخابراتی برحسب موارد مختلف تقسیم بندی می شود. در این قسمت به این دسته بندی ها و انواع هر یک می پردازیم. جعبه های پست مخابراتی از لحاظ جنس ساخت بدنه به سه دسته تقسیم می شوند:

  • تابلو پلاستیکی : این نوع از تابلو مخابراتی از جنس متریال ABS هستند. سایز یا ظرفیت کابل درون این باکس ها در نوع معمولی بین 10 تا 300 زوج است. سایزهای 10 و 20 زوج همراه با ترمینال کروز و به شکل کامل و سایزهای 30، 50، 100 و 300 زوج بدون ترمینال و تنها با فریم به فروش می رسند.
  • تابلو فلزی توکار یا تابلو فلزی روکار : برای کارگاه ها که خطوط تلفن و برق زیادی نیاز است از این مدل استفاده می گردد. ظرفیت یا سایز این نوع جعبه های مخابراتی، از 50 تا 1200 زوج را شامل می شود.
  • ام دی اف مخابراتی : جعبه مخابراتی MDF برای شرکت و ارگان های بزرگ خریداری می شود که تعداد خطوط آنها بسیار بالاست. این نوع باکس ها در ظرفیت های مختلف 20 تا 2400 زوج به فروش می رسند هر چند بسته به نیاز هر شرکت یا سازمان، امکان تولید با ظرفیت دلخواه نیز وجود دارد.
0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *