انواع تجهیزات اکتیو شبکه

امروزه با توجه به توسعه تکنولوژی و گسترش اینترنت استفاده از شبکه‌های کامپیوتری به یکی از ضروریات مهم تبدیل شده است. شرکت‌های بزرگ و کوچک نیز برای صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌های خود از شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند. برای راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری پرکاربرد و مناسب باید از تجهیزات حرفه‌ای و باکیفیت نیز استفاده کنید. تجهیزات شبکه را می‌توان به دو دسته اکتیو و تجهیزات پسیو شبکه تقسیم کرد که هر یک ویژگی‌های خاص خود را داشته و باید در جای صحیح مورد استفاده قرار گیرند. تجهیزات اکتیو شبکه که به آن‌ها تجهیزات فعال نیز گفته می‌شود همان تجهیزاتی هستند که در ساختار شبکه به برق متصل شده و وظیفه بخشی از برقراری ارتباط، انتقال اطلاعات، ذخیره‌سازی اطلاعات، و همچنین مدیریت و نگهداری اطلاعات را بر عهده دارند. انتخاب و خرید صحیح این تجهیزات امری کاملاً تخصصی است که می‌تواند کمک زیادی به عملکرد درست شبکه و کاهش هزینه‌های مجموعه کند. با این مقاله کوتاه در مورد تجهیزات اکتیو شبکه از بازرگانی پاناتل همراه ما باشید.


تجهیزات اکتیو شبکه

  • سرور شبکه
  • کارت شبکه
  • سوئیچ شبکه
  • اکسس پوینت شبکه
  • روتر شبکه
  • پرینت سرور شبکه
  • مودم شبکه

سرور شبکه

سرور به کامپیوتری گفته می‌شود که درخواست‌های ورودی به خود را پردازش کرده و پاسخ آن و داده‌های مربوطه را به کامپیوتر دیگری در بستر اینترنت یا شبکه منتقل می‌کند. سرورها نقش‌های زیادی را در شبکه‌ها بر عهده دارند و معمولاً هزینه بیش‌تری هم نسبت به سایر تجهیزات فعال شبکه دارند. از این رو انتخاب و خریداری سرور مناسب از نظر کارایی و برند اهمیت بسیار بالایی داشته و باید با دانش کافی در این زمینه انجام شود. خریداری و استفاده از سرور نامناسب می‌تواند موجب به وجود آمدن کندی‌های بسیار و خرابی‌های مکرر و همچنین افزایش هزینه پشتیبانی شود.

در اجرای دیتاسنتر به کامپیوتری فیزیکی که برنامه سرور بر روی آن اجرا می‌شود سرور گفته می‌شود. اساس کار سرور بر انتظار به درخواست‌های کاربران و پاسخ به آن‌ها مبتنی است. البته گاه ممکن است منظور از کاربر یک برنامه هم باشد. سرورها بر اساس هدفی که دنبال می‌کنند به دسته‌های گوناگونی تقسیم شده و در انواع مختلف تولید و عرضه می‌شوند.

 

سرور شبکه

سرور شبکه

کارت شبکه

کارت شبکه را می‌توان یکی از مهم‌ترین عناصر سخت‌افزاری و حیاتی‌ترین تجهیزات اکتیو شبکه برای پیاده‌سازی یک شبکه کامپیوتری و برقراری ارتباط میان دستگاه‌ها دانست. تمام کامپیوترهای موجود در شبکه، چه سرویس‌دهنده و چه سرویس‌گیرنده باید از یک کارت شبکه استفاده کنند. کارت شبکه قادر است ارتباط میان کامپیوتر و محیط انتقال را برقرار کند.

بسیاری از مادربوردهای جدیدی که در کامپیوترهای شخصی به کار گرفته می‌شوند یک اینترفیس شبکه‌ای onboard دارند. اگر کامپیوتر شما دارای اینترفیس شبکه‌ای onboard نمی‌باشد باید برای اتصال شبکه یک کارت شبکه بر روی آن نصب کنید. کارت‌های شبکه برای اتصال کامپیوتر به شبکه‌های محلی با سرعت‌های 10، 100، و همچنین 1000 مگابایت در ثانیه به کار گرفته می‌شوند. هر کارت شبکه یک آدرس فیزیکی دارد که به آن مک آدرس گفته می‌شود. مک آدرس عددی 6 بایتی است که 3 بایت اول آن سازنده کارت شبکه و 3 بایت دوم شماره سریال کارت شبکه را مشخص می‌کند. امروزه کارت‌های شبکه در دو نوع وایرلس و کابلی ساخته و عرضه می‌شوند که هر یک ویژگی‌ها و مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. کارت‌های وایرلس نیز خود در دو دسته اکسترنال و اینترنال تولید می‌شوند.

 

کارت شبکه

کارت شبکه

سوئیچ شبکه

سوئیچ از جمله عناصر مهم در هر شبکه کامپیوتری است. با استفاده از سوئیچ مناسب کاربران می‌توانند اطلاعات مورد نظر خود را از طریق شبکه به صورت همزمان منتقل کنند. در این شرایط سرعت انتقال اطلاعات هر یک از کاربران بر سرعت دستیابی دیگر کاربران شبکه تاثیری نخواهد گذاشت. در واقع سوئیچ می‌تواند ارتباط میان گره‌های مختلف یک شبکه را به صورت مستقیم با یکدیگر فراهم کند. به سوئیچ‌هایی که برای هر یک از اتصالات موجود در یک شبکه داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند سوئیچ‌های LAN گفته می‌شود. این سوئیچ‌ها می‌توانند مجموعه‌ای از ارتباطات شبکه را صرفا میان دو دستگاهی که قصد ارتباط با یکدیگر را دارند برقرار سازد.

 

سوئیچ شبکه

سوئیچ شبکه

اکسس پوینت شبکه

اکسس پوینت یکی دیگر از مهم‌ترین تجهیزات اکتیو شبکه است. در شبکه‌های کابلی برای ارتباط میان میان کامپیوترها از سوئیچ استفاده می‌شود. اما اگر شبکه وایرلس باشد به سخت‌افزار دیگری برای برقراری ارتباط میان دستگاه‌ها نیاز پیدا خواهیم کرد که به آن اکسس پوینت گفته می‌شود. در واقع اکسس پوینت در شبکه‌های وایرلس همان وظیفه سوئیچ در شبکه‌های کابلی را بر عهده دارد.

 

 اکسس پوینت شبکه

اکسس پوینت شبکه

روتر شبکه

روتر یا همان مسیریاب از دیگر تجهیزات اکتیو شبکه است. از روتر در شبکه‌های WAN و LAN استفاده می‌شود. تا کنون روترها در مدل‌های گوناگون و با معماری‌های مختلف طراحی و عرضه شده‌اند. از جمله مهم‌ترین دلایل استفاده از روترها در شبکه، ضرورت اتصال یک شبکه به چندین شبکه دیگر است. زمانی که یک شبکه بزرگ باشد و هر قسمت از آن یک رنج آیپی متفاوت داشته باشد، از روتر برای برقراری ارتباط میان این قسمت‌ها استفاده می‌شود.

 

 روتر شبکه

روتر شبکه

پرینت سرور شبکه

یکی دیگر از تجهیزات اکتیو شبکه پرینت روتر است. از پرینت روتر زمانی استفاده می‌شود که بخواهید بدون نیاز به کامپیوتر پرینتری را به اشتراک گذارید تا کاربران شبکه بتوانند از طریق شبکه به آن وصل شده و پرینت‌های خود را ارسال کنند. روش کار نیز بدین صورت است که باید پرینتر خود را با کابل پارالل یا USB به پرینت سرور وصل کرده و از سویی دیگر پرینت سرور را به سوئیچ شبکه متصل کنید. این کار موجب اختصاص یک آیپی به پرینتر و شناسایی آن در شبکه می‌شود. از این پس بدون نیاز به وجود کامپیوتری همیشه روشن کاربران می‌توانند درخواست‌های پرینت خود را به صورت مستقیم به پرینتر ارسال کنند.

 

پرینت سرور شبکه

پرینت سرور شبکه

مودم شبکه

مودم‌ها از دیگر تجهیزات اکتیو شبکه هستند که برای اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از مودم‌های ADSL ، مودم‌های مخابراتی و یا دیگر روش‌هایDSL  ساده‌ترین و در عین حال پرکاربردترین راه برای اتصال به اینترنت هستند. بدون داشتن مودم نمی توانید به اینترنت متصل شوید.

 

مودم شبکه

مودم شبکه

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *