انواع کابل شبکه

کابل‌های شبکه را می‌توان با توجه به نوع کاور دور سیم‌ها و همچنین داشتن محافظ، در دسته‌های مختلفی تقسیم بندی کرد .

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه به مجموعه‌ای از سیم‌های از جنس مس یا شیشه گفته می‎شود و برای اتصال و انتقال داده و اطلاعات میان کامپیوترها، روترها، سوئیچ‌ها و شبکه‌های استوریج استفاده می‎شود. این نوع از کابل‌ها از سوکت RJ45 استفاده می‌کنند که بر اساس تعداد سیم‌های داخل هر کدام از آن‌ها، میزان تابیدگی و استفاده از روکش‌های مختلف در انواع مختلفی دسته بندی می‎شوند. البته بیشتر این نوع از کابل‌ها با استفاده از مس ساخته می‎شوند و می‌توانند برای هر سیستمی مناسب باشند. در ادامه این مطلب از وب‌سایت پاناتل، با بررسی انواع کابل شبکه همراه شما هستیم.

آشنایی با انواع کابل شبکه

کابل‌های شبکه در انواع مختلفی تولید می‎شوند و هر کدام از آن‌ها می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد که انتخاب نوع مناسب آن‌ها، به ساختار سیستم، توپولوژی و معماری سیستم شما دارد. آشنایی با انواع کابل شبکه و دیگر ویژگی‌های آن‌ها، به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند سیستمی موفق راه اندازی کنند. البته توجه داشته باشید که پیاده سازی دقیق یک سیستم شبکه، می‌تواند شما را از ساعت‌ها عیب‌یابی سیستم معاف کند.

نوع کابل، چه در شبکه‌های محلی یا LAN و چه در شبکه‌های WAN، نقش مهمی دارد و می‌تواند سرعت سیستم شما را تا حد زیادی افزایش دهد. البته شما تنها می‌توانید در مورد کابل کشی خودتان تصمیم گیرنده باشید. کابل کشی WAN بر عهده اپراتورها است. این نوع از کابل‌ها را می‌توان بر اساس موارد مختلفی دسته بندی کرد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با انواع کابل شبکه بر اساس جنس

کابل‌های شبکه را با استفاده از جنس سیم‌ها، می‌توان در دو دسته زیر تقسیم بندی کرد.

کابل‌های فیبر نوری

کابل‌های فیبر نوری با استفاده از شیشه ساخته شده‌اند و سیگنال‌ها را پالس‌ها و امواج نوری منتقل می‌کنند. این نوع از کابل‌ها در اتصالات ساختمانی و یا ارتباطی که نیازمند سرعت بالا هستند، کاربرد دارند. همچنین در مکان‌هایی مانند مراکز داده که پهنای باند بالا نیاز است و یا در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، بانک‌ها و … که ظرفیت بالا مورد نیاز است، انواع کابل فیبر نوری مناسب هستند، زیرا سرعت و حجم بالایی از داده‌ها را می‌توانند جابه‌جا کنند. انواع کابل شبکه فیبر نوری عبارتند از:

  • Single Mode که در فواصل خیلی دور استفاده می‎شوند
  • MultiMode که ظرفیت بالاتری دارند

کابل‌ شبکه مسی

مس نیز یکی دیگر از متریالی است که برای تولید انواع کابل شبکه استفاده می‎شود. سیم‌های مسی سیگنال‌ها را با استفاده از جریان الکتریکی و ولتاژ منتقل می‌کنند. اصلی‌ترین کاربردهای کابل‌های مسی در سیم کشی‌های کوتاه مانند داخل داکت، بین کامپیوترها، وال‌ پلیت‌ها، کابل‌های پچ ( Patch ) و یا اتصالات اینترکانکت است. هر چقدر میزان استفاده از مس برای تولید کابل شبکه بیشتر باشد، پهنای باند آن نیز بیشتر می‌‎شود. از انواع کابل‌های شبکه مسی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کابل‌های کواسیکال که شامل Thinnet و Thicknet می‎شوند و در صنایع مختلف کاربرد دارند
  • کابل‌های زوج به هم تابیده یا Twisted Pair که انواع مختلفی دارند

کابل زوج به هم تابیده چیست؟

رایج‌ترین انواع کابل شبکه زوج به هم تابیده  می‌باشد. این نوع از کابل‌های شبکه دارای کاربردهای بسیار زیادی برای سیستم‌های محلی LAN، دفاتر، فروشگاه‌ها و … دارند. در این کابل‌ها، هر جفت سیم با تعداد پیچش خاص در هر اینچ به دور هم پیچیده می‎شوند تا هم روی جفت‌های دیگر تداخل سیگنالی ایجاد نکنند و هم دیگر دستگاه‌های الکتریکی دیگر بر روی آن‌ها تاثیری نگذارد. هر چه میزان تابیده شدن این سیم‌ها بیشتر باشد، نرخ انتقال و همچنین قیمت کابل بیشتر می‎شود.

کابل‌های شبکه زوج به هم تابیده شده را می‌توان به توجه به میزان پیچش آن‌ها، در دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد که به آن‌ها Cat گفته می‎شود. از جمله مهم‌ترین مزایای این نوع از کابل‌ها می‌توان به هزینه کمتر نسبت به فیبرهای نوری و راه اندازی راحت‌تر آن‌ها اشاره کرد. برای راه اندازی سیستم‌ها با استفاده از انواع کابل شبکه زوج به هم تابیده شده، باید تنها آن‌ها را به یک سوکت بزنی و از ابزارهایی استفاده کنید که هزینه بالایی ندارند.

 

انواع کابل های شبکه

انواع کابل های شبکه

انواع کابل شبکه بر اساس نوع کاور دور سیم‌ها

کابل‌های شبکه را می‌توان با توجه به نوع کاور دور سیم‌ها و همچنین داشتن محافظ، در دسته‌های مختلفی تقسیم بندی کرد که این دسته‌ها به شرح زیر هستند.

  • کابل UTP: UTP مخفف عبارت Unshielded Twisted Pairs است و به کابل‌هایی گفته می‎شود که زوج‌های سیم‌های به هم تابیده شده و بدون کاور دارند
  • کابل STP: STP مخفف عبارت Shielded Twisted Pairs است و به کابل‌هایی گفته می‎می‎شود که زوج سیم‌های به هم تابیده شده از کاور و یا شیلد استفاده می‌کنند
  • کابل FTP: FTP مخفف عبارت Foiled Twisted Pairs است و در این نوع از کابل‌ها به جای کاور از فویل آلومینیومی استفاده می‎شود
  • کابل SFTP: در این نوع از کابل‌ها هم از کاور و هم از فویل برای دور سیم‌ها استفاده می‎شود
  • کابل SSTP: SSTP مخفف عبارت Shielded Shielded Twisted Pairs است که در این نوع از کابل‌ها از دو سری کاور و یا شیلد برای پیچیدن دور سیم‌ها استفاده می‎شود

انواع کابل‌ شبکه از نظر کاربرد و Category

شناخت کابل‌ها اهمیت بسیار زیادی در زمان خرید آن‌ها دارد و باید با توجه به نوع کاربرد مد نظر و سرعت و پهنای باندی که سیستم لازم دارد، مناسب‌ترین نوع آن‌ها را انتخاب کنید. کابل‌های شبکه را می‌توان بر اساس نوع کاربرد و یا CAT نیر در دسته‌های مختلفی تقسیم بندی کرد. امروزه انواع کابل شبکه در Cat‌های یک تا 8.2 تولید می‎شوند. کابل‌های تلفن در ردهCat1  قرار می‌گیرند و همچنان کاربردهای بسیار زیادی در این زمینه دارند. اما امروزه به ندرت می‌تواند کابل‌های Cat2، Cat3 و Cat4 را در بازار پیدا کرد، به همین دلیل، در ادامه، انواع کابل شبکه بعد از این سری‌ها را بررسی می‌کنیم.

کابل شبکه Cat5

انواع کابل شبکه سری Cat5، یکی از رایج‌ترین استانداردها برای اترنت هستند که البته در دنیای تکنولوژی امروزی کمی قدیمی شده‌اند. این سری از کابل‌های شبکه، دارای سرعتی در حدود 100 مگابایت بر ثانیه هستند و می‌توانند تا فاصله 100 متر به خوبی عمل کنند. سری Cat5 در دوران خودش بسیار محبوب بود اما در سیستم‌های امروزی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین پیدا کردن آن‌ها در بازار نیز سخت است.

کابل شبکه Cat5e

یکی دیگر از انواع کابل شبکه بر اساس کاربرد، سری Cat5e است. حرف e در این عبارت، مخفف عبارت Enhance یا پیشرفته شده است. این نوع از کابل‌ها مدرن‌تر از سری Cat5 هستند و یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن‌ها، کاهش تداخل در سیستم می‌باشد.

سرعت کابل‌های Cat5e در حدود 1000 مگابایت در ثانیه است و در کابل کشی‌ ساختمان‌های مسکونی و تجاری کاربرد دارد. این دسته از کابل‌های شبکه دارای کمترین سرعت راه اندازی اترنت جدید هستند و یکی دیگر از مزایای خوب آن‌ها نیز کاهش هزینه‌های اولیه برای راه اندازی یک سیستم است. به همین دلیل، اگر به یک سیستم با تداخل پایین و هزینه کم را دارید، انواع کابل شبکه سری Cat5e می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد.

کابل شبکه Cat6

استاندارد بعدی در انواع کابل شبکه سری Cat6 است. این نوع از کابل‌ها دارای یک اسپیلن نایلونی و محافظ الکترونیکی هستند و به همین دلیل تداخل بسیار کمی دارند. سرعت این نوع از کابل‌های شبکه در حدود 10 گیگابایت در ثانیه است اما لازم به ذکر است که این سرعت محدود به فاصله می‌باشد. در واقع در صورتی که بخواهید از این کابل برای فواصل بیش از 55 متر استفاده کنید، ممکن است سرعت شما به حدود 1 گیگابایت برسد. البته حتی با وجود این محدودیت سرعت، کابل‌های سری Cat6 برای مسافت‌های کوچک کاربردهای بسیار زیادی دارند و در برخی مواقع ممکن است سرعت آن‌ها با بیش از این مقدار نیز برسد.

کابل شبکه Cat6a

نوع بعدی کابل‌های شبکه، سری Cat6a است. حرف a در این عبارت مخفف Augmented و به معنای تکمیل شده است. این  نوع از کابل‌های شبکه کمی کلفت‌تر از سری‌های قبلی هستند و دارای حفاظ الکترونیکی ضخیم‌تری نیز هستند که عملا توانسته مشکل تداخل نمونه‌های قبلی که باعث محدودیت در کابل کشی استاندارد می‌شدن را برطرف کند.

سرعت این نوع از کابل‌ها در موقعیت استاندارد به حدود 10 گیگابایت در ثانیه می‌رسد اما لازم به ذکر است که این سرعت تنها در فواصل 100 متر حفظ می‌شود و در صورتی که سیستم شما بزرگ‌تر از این مقدار باشد، ممکن است سرعت کمتری را در اختیار داشته باشید. همچنین با توجه به این که کابل‌هایCat6a  ضخامت بالایی دارند، معمولا برای محیط‌هایی مانند منازل که انعطاف ضروری است، کمتر استفاده می‎شوند.

کابل شبکه Cat7  و بالاتر

یکی دیگر از انواع کابل شبکه سری Cat7 است. این نوع از کابل‌ها دارای محافظ الکتریکی هستند و نیاز به اتصال Gigagate45 نیز دارند. کابل‌های Cat7 دارای سرعت بسیار بالایی دارند و در مواردی که فاصله کم است، حتی می‌توانند به 100 گیگابایت در ثانیه نیز برسند اما برای فاصله‌های زیاد معمولا سرعت آن‌ها در حدود 10 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد.

این نوع از کابل‌های شبکه برای دیتاسنترها و برقراری ارتباط BackBone بین سرورها و سوئیچ‌های شبکه و دستگاه‌های استوریج کاربرد دارند. در حال حاضر شرکت‌های تولید کننده کابل‌های شبکه در حال کار بر روی سری Cat8 و بالاتر هستند که هدف اصلی آن‌ها رساندن سرعت به حدود 40 گیگابایت بر ثانیه در فواصل طولانی است.

نکات مهم برای خرید انواع کابل شبکه

حال که با انواع کابل شبکه آشنا شدید، بهتر است با نکات مهم خرید آن‌ها نیز آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. اما قبل از این که بخواهید به سراغ یک کابل شبکه بروید، بهتر است نوع کاربردی که از کابل انتظار دارید را مشخص کنید، زیرا هر یک از انواع کابل شبکه با توجه به مزایای مختلفی که دارد، کاربردهای خاصی نیز دارد. در ادامه لازم است تا با موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • فاصله بین اجزای سیستم: در زمان انتخاب کابل شبکه، باید توجه داشته باشید که اجزای سیستم شما تا چه حدی از یکدیگر فاصله دارند و سپس کابلی را انتخاب کنید که در این فاصله می‌توانند بهترین کارایی را داشته باشد
  • مسیر عبوری کابل شبکه: نکته دیگری که در زمان خرید کابل شبکه باید به آن دقت داشته باشید، میزان تداخل کابل با میدان‌های مغناطیسی موجود در مسیر آن است. میدان‌های مغناطیسی می‌توانند مشکلاتی را برای انتقال داده‌های ایجاد کنند و سیگنال‌های عبوری را مختل کنند. به همین دلیل، باید ابتدا بررسی کنید که چند میدان مغناطیسی وجود دارد، سپس استاندارد ضد تخریب انواع کابل شبکه را بررسی کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید
  • پهنای باند: دقت داشته باشید که هر یک از انواع کابل شبکه که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، دارای پهنای باند و سرعت انتقال داده مشخصی هستند و برای ایجاد بستری مناسب بین اجزای سیستم، باید این پهنای باند را به درستی برآورد کنید
  • برند تولید کننده کابل شبکه: امروزه برندهای مختلفی انواع کابل شبکه را تولید می‌کنند اما تمامی آن‌ها کیفیت کافی را ندارند و پس از مدتی دچار افت سرعت می‌شوند. به همین دلیل بهتر در زمان خرید کابل شبکه، به سراغ مدل‌هایی بروید که تحت استانداردهای اروپایی و یا آمریکایی تولید شده‌اند

کدام کابل را بخریم؟

همانطور که در بخش‌های قبلی بیان کردیم، هر کدام از انواع کابل شبکه می‌تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل، برای خرید آن‌ها باید به ویژگی‌های هر یک از انواع کابل‌ها نیز دقت داشته باشید.

  • اگر در سیستم نیاز به سرعت بالاتر از یک گیگابایت نیاز دارید، بهتر است با توجه به فاصله اجزای سیستم به سراغ کابل‌های Cat6a و Cat7 بروید
  • اگر در سیستم نیاز به سرعت کمتر از یک گیگابایت دارید، بهتر است به سراغ کابل‌های Cat5e و Cat6 بروید
  • در صورتی که می‌خواهید یک سیستم معمولی راه اندازی کنید و حداکثر سرعت مورد نیاز شما در حدود 100 مگابایت است، کابل‌های Cat5 کاملا برای شما مناسب هستند

البته دقت داشته باشید که در صورتی که می‌خواهید از چند کابل در سیستم استفاده کنید، بهتر است تمامی آن‌ها را از یک برند و یک سری انتخاب کنید تا بتوانید ارتباطی End to End را ایجاد کنید. همچنین لازم به ذکر است که تنها کابل عامل موثر بر روی سیستم شما نیست و در واقع سرعت کل سیستم تابعی از کندترین دستگاه شبکه است. به همین دلیل کابل‌های با سرعت بالا نمی‌توانند سرعت بالاتری را برای سیستم شما به ارمغان بیاورند. اما در مقابل، در صورتی که برای یک سیستم با سرعت 10 گیگابایت از کابل‌های Cat5e و یا Cat6 استفاده کنید، مسلما سرعت کلی سیستم شما به 1 گیگابایت و یا حتی کمتر افت می‌کند.

 

خرید انواع کابل شبکه از فروشگاه پاناتل

در این مطلب از سایت پاناتل، با بررسی انواع کابل شبکه و کاربردهای هر کدام از کابل‌ها همراه شما بودیم. امروزه کابل‌ها در انواع مختلف و با استانداردهای گوناگونی تولید می‎شوند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند برای یک سیستم خاص کاربردی باشند. در فروشگاه پاناتل شما می‌توانید به انواع این کابل‌ها دسترسی داشته باشید و مشخصات هر کدام را مشاهده کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. تمامی محصولات موجود در فروشگاه پاناتل از بهترین نمونه‌های بازار هستند و ما کیفیت آن‌ها را تضمین می‌کنیم. شما می‌توانید با خیالی راحت، هر کدام از انواع کابل‌های شبکه را از فروشگاه ما خریداری کنید.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *