به منظور آسان‌تر کردن ارتباطات و انتقال داده‌ها به تجهیزات مختلف نیاز داریم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، کابل مخابراتی است. همچنین یکی از مهم‌ترین کاربردهای این کابل‌ها، جهت انتقال سیگنال‌های اینترنتی است. امروزه شبکه‌های مخابراتی بخش مهمی از زیر ساخت‌های ارتباطی را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین شناخت کافی و آشنایی با کابل مخابراتی و راهنمای خرید کابل مخابرات اهمیت ویژه‌ای دارد. یک کابل مخابراتی می‌‌تواند سیگنال‌های مختلفی مانند سیگنال‌های الکتریکی، صدا، تصویر و داده را از یک مکان به مکان دیگری انتقال دهد. استفاده از کابل مخابراتی تاريخچه طولانی دارد. اولین کاربرد کابل مخابراتی، انتقال پیام‌‌های شفاهی بوده است. به مرور، انتقال امواج صوتی و تصویری نیز به کاربرد این کابل‌ها اضافه شد و با پیشرفت فناوری و اختراع اینترنت، نوبت به استفاده از انواع کابل مخابراتی در صنعت برای انتقال داده رسید.

کابل مخابرات مسی

کابل مخابرات چیست؟

قبل از پرداختن به راهنمای خرید کابل مخابرات، لازم است با کابل مخابرات و کاربرد آن آشنا شوید. به کابلی که وظیفه انتقال سیگنال و داده در شبکه‌های مخابراتی را برعهده دارد، کابل مخابراتی گفته می‌‌شود. هدف از استفاده از کابل مخابراتی انتقال اطلاعات مختلف از نقطه‌ای به نقطه دیگر یا تقویت و برقراری ارتباط دو طرفه در مسافت‌های طولانی است.

با پیشرفت هرچه بیشتر تکنولوژی و روی کار آمدن راهکارهای جدیدتر، انواع مختلفی از کابل مخابرات وارد بازار شده‌است؛ به گونه‌ای که ممکن است انتخاب یک کابل مناسب را سخت‌تر کند. بنابراین توجه به راهنمای خرید کابل مخابرات برای افرادی که با این تجهیزات سر و کار دارند، مهم است. این نوع کابل‌ها اغلب در تعداد زوج‌ها و سطوح مقطع مختلف طراحی می‌شوند و هرکدام در جای خاصی کاربرد دارند. بنابراین در یکی از موارد راهنمای خرید کابل مخابرات، توصیه می‌کنیم نوع کاربرد کابل را نیز مورد توجه قرار دهید.

روکش کابل مخابرات مسی

آشنایی با انواع روکش‌های پرکاربرد کابل مخابراتی، در هنگام خرید کابل تلفن به شما کمک می‌کند. جنس روکش کابل مخابرات مسی اکثرا از پی وی سی است. پی وی سی مخفف پلی وینیل کلراید است که یک نوع رزین ترموپلاستیک می‌باشد. به این معنی که می‌توان آن را با فرآیندی به نام پلیمریزاسیون تولید، و با حرارت دادن نرم کرد.

پی وی سی در برابر سایش و سایر عوامل فیزیکی، سخت و مقاوم است و از استحکام مکانیکی مناسبی برخوردار است. علاوه بر این پی وی سی در برابر خوردگی، ضربه، مواد شیمیایی و حتی پوسیدگی مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل، برای بسیاری از محصولات در فضای باز و محصولاتی که به عمر طولانی نیاز دارند، استفاده می‌شود. این ماده الکتریسیته را از خود عبور نمی‌دهد. به همین دلیل، جهت استفاده در کاربردهای الکتریکی مانند عایق کاری سیم و کابل بسیار مناسب است.

با وجود مقاومت نسبتا بالای پی وی سی، در حال حاضر از روکش‌هایی با جنس پلی اتیلن که دارای مقاومت بیشتری نسبت به پی وی سی هستند، نیز جهت ساخت روکش‌ کابل مخابرات استفاده می‌شود. روکش‌های پلی اتیلن نسبت به روکش‌های پی وی سی مقاومت بیشتری در برابر شرایط محیطی هم‌چون دما، آب، کشش، خوردگی و پوسیدگی دارند. با این وجود کمتر دیده می‌شود که پلی اتیلن به تنهایی به عنوان روکش به کار برده‌شود. از این روکش به همراه روکش پی وی سی جهت ساخت کابل‌های مخابراتی out door یا همان کابل‌های قابل نصب در فضای باز استفاده می‌شود.

هادی کابل مخابرات

هادی کابل مخابراتی یکی از مهم‌ترین اجزای سازنده کابل مخابراتی است که ممکن است مسی و یا آلومینیومی باشد. کابل مخابراتی با هادی مسی بسیار پرکاربردتر از نوع آلومینیومی است. این نوع‌ هادی مخابراتی در قطر‌های متفاوتی تولید می‌شود و در کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلز مس دارای رسانایی بالا و مقاومت کم است و بهترین فلز جهت استفاده به عنوان هادی کابل مخابراتی است. خود کابل‌های مسی در انواع مختلفی از جمله کابل مخابراتی مسی هوایی و زمینی تولید می‌شوند. کابل تلفن مسی انتقال سیگنال را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. بعضی از کابل‌های مخابراتی، هادی از جنس آلومینیوم دارند و قدرت انتقال سیگنال آن‌ها ضعیف‌تر از کابل‌های مسی می‌باشد که در هنگام مطالعه راهنمای خرید کابل تلفن، باید به این مورد توجه شود. کابل تلفن آلومینیومی به دلیل ضعف در انتقال سیگنال کاربرد کمی دارد.

تعداد زوج‌های کابل مخابرات

یکی دیگر از موارد مهمی که در خرید کابل مخابرات باید به آن دقت کنید، انتخاب کابلی با تعداد زوج مناسب است. کابل‌های مخابراتی با توجه به نوع کاربردی که دارند، می‌توانند از زوج سیم‌های مختلفی تولید شوند. برای مثال کابل‌های تک زوجی که با نام سیم رانژه شناخته می‌شوند، به منظور ارتباط دادن پورت‌های متفاوت در ترمینال کروز، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین کابل‌های دو زوجی برای برقراری ارتباط بین پریز و تلفن به کار می‌روند. این درحالی است که تعداد زوج سیم‌های مربوط به کابل‌های مخابراتی out door می‌تواند تا ۳۸۰۰ زوج هم برسد. در نتیجه می‌توان گفت که کابل‌ مخابراتی بسته به نوع کاربرد و نیاز کاربر از تک زوجی، دو زوجی، چهار زوجی، پنج زوجی، هشت زوجی و تا ۲۰۰ زوجی و بیشتر نیز تولید می‌شود و در بازار موجود است.

علت اصلی ساخت کابل‌های تلفن به صورت زوج، کاهش اثر همشنوایی است. همشنوایی از جمله عواملی است که می‌تواند کیفیت مکالمات صوتی را کاهش دهد.

سطح مقطع کابل تلفن

می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین مواردی که در خرید کابل مخابرات باید در نظر گرفته شود، سطح مقطع کابل است. چرا که این سطح مقطع نقش مهمی در کیفیت و سرعت انتقال داده‌ها دارد. یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌های مخابراتی، کابل تلفن است. سطح مقطع کابل تلفن یا همان قطر مغزی رشته سیم‌ها نسبت مستقیمی با قدرت انتقال سیگنال دارد. با استفاده از کابل‌هایی که سطح مقطع بیشتر، و خلوص بالاتری از هادی مسی دارند، می‌توان مسیرهای طولانی‌تری را بدون افت کیفیت کابل کشی کرد.

سطح مقطع 0.4 میلی متر، 0.5 میلی متر و 0.6 میلی متر از پرکاربردترین سطح مقطع کابل‌های تلفن است که می‌توان انتخاب کرد. هر چه سطح مقطع کابل بالاتر رود، به تبع قیمت تمام شده‌ی هر متر کابل نیز افزایش می‌یابد. بنابراین در هنگام خرید کابل تلفن باید با در نظر گرفتن فاصله و بسته به نیاز خود، کابلی با سطح مقطع مناسب انتخاب کنید.

شیلد کابل تلفن

کابل شیلد دار به کابلي گفته‌می‌شود که دارای یک لایه محافظتی داخلی باشد. هدف اصلی شیلد دار کردن کابل تلفن، محافظت از سیگنال‌ها و اطلاعات در برابر مشکلات الکتریکی و مکانیکی کابل است. به منظور شیلد دار نمودن کابل‌ها می‌توان از فلزاتي مختلفی همچون مس، آلومینیوم و نيز سایر فلزات رسانا استفاده کرد. در نوع کابل تلفن شیلد دار، برخلاف کابل زوج تابیده معمولی و بدون شیلد، سیم‌های زوج به هم تابیده درون پوشش محافظتی یا شیلدی قرار دارند تا تداخلات الکترومغناطیسی و نویزهای اضافه کاهش پیدا کند.

انواع کابل تلفن شیلد دار نسبت به انواع دیگر کابل‌های تلفن، قیمت بالاتری دارند. همچنین سیم کشی آن‌ها نسبت به نوع بدون شیلد کابل‌های زوج به هم تابیده، کار پیچیده‌تری است. استفاده از این کابل در مکان‌هایی که دقت در ارسال اطلاعات بسیار مهم است، توصیه می‌شود. به کابل تلفنی که دارای شیلد باشد، کابل تلفن ضد نویز نیز گفته‌می‌شود. این دسته از کابل‌های ضد نویز را در کابل کشی آيفون‌های صوتی و تصویری استفاده‌می‌کنند.

کابل تلفن شیلددار

انواع کابل مخابرات

در ادامه راهنمای خرید کابل مخابرات، به معرفی انواع کابل‌های پرکاربرد مخابراتی می‌پردازیم.

کابل مخابراتی مسی

این نوع کابل‌ها، هادی مسی دارند و به دو روش هوایی و زمینی استفاده می‌شوند. کابل‌های مسی هوایی عموما درون و بیرون ساختمان به کار می‌روند و دارای روکشی از جنس PVC بوده و انعطاف بالاتری نسبت به کابل‌های زمینی دارند.

کابل هوایی ساده

این کابل‌ها اغلب در حداکثر ۱۰۰ زوج و در قطرهای ۰.۴، ۰.۵ و ۰.۶ میلی متر تولید، و به بازار عرضه می‌شود.

کابل زمینی

این کابل‌ها دارای روکشی از جنس HDPE و به رنگ مشکی هستند. همچنین این نوع کابل انعطاف پذیری کمتری نسبت به کابل‌های هوایی دارند. از این کابل‌ها در بیرون ساختمان استفاده می‌شود. به‌علاوه اغلب در قطرهای ۰۴، ۰.۵ و ۰.۶ میلی متر تولید می‌شود و تعداد زوج‌های آن بین ۲ تا ۱۰۰ زوج است.

کابل ژله فیلد خاکی

این مدل کابل‌ها دارای عایق پلی اتیلن هستند. بین هادی‌های آن‌ها با ژله گرم نفتی و ضد آب پر شده‌است. از این کابل‌ها در زمین و به صورت دفنی و در داخل کانال‌ها می‌توان استفاده کرد. ژله موجود در این کابل‌ها باعث مقاومت بیشتر کابل در برابر آب و هوای سرد و گرم و نفوذ رطوبت می‌شود.

کابل ژله فیلد کانالی CFC، کابل کانالی CUC، کابل هوایی مهاردار SSC، کابل دوبل هوایی مهاردار DW

در این نوع کابل‌ها با قرار دادن یک سیم بکسل در کنار زوج‌های بهم تابیده، از خم شدن بیش از حد کابل جلوگیری می‌شود.

کابل فیبر نوری

این کابل‌ها نسل جدید کابل‌های مخابراتی هستند و از رشته‌های باریک سیلیکا ساخته‌می‌شوند. سرعت انتقال اطلاعات با استفاده از کابل فیبر نوری بسیار بالا است. کابل‌های فیبر نوری با توجه به نوع کاربرد در محیط‌های هوایی، زمینی، دریایی و غیره قابل استفاده هستند. همچنین از مقاومت بالایی در برابر آتش‌سوزی و رطوبت برخوردار بوده و در عین حال وزن کمی دارد.

 

انواع کابل مخابراتی

 

نکات مهم هنگام خرید کابل مخابرات

در زمان خرید کابل مخابرات باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین و با کیفیت‌ترین کابل مخابراتی را خریداری کنید.

خرید کابل مخابرات

جنس هادی

نوع هادی کابل، مهم‌ترین نکته‌ای است که در زمان خرید کابل مخابرات باید مورد توجه قرار گیرد. هرچه خلوص مس استفاده شده بیشتر باشد، کیفیت اتصال بالاتر بوده و در عین حال قیمت کابل بیشتر است.

روکش کابل

به منظور کاهش تداخلات الکترومغناطیسی و افزایش طول عمر کابل مخابراتی در برابر سرما و گرما، برخورد با اجسام سنگین، پوسیدگی، نشت رطوبت به داخل کابل، کابل مخابراتی با روکش مقاوم و با کیفیت را انتخاب کنید.

دامنه حرارتی

از دیگر موارد مهم در راهنمای خرید کابل مخابرات، توجه به دامنه حرارتی کابل است‌. برای انتخاب بهترین کابل تلفن، استانداردهایی برای دامنه حرارتی تعیین شده‌است که باید به آن توجه کنید. برای مثال طبق استانداردهای جهانی این دامنه حرارتی در زمان‌هایی که سیم مخابرات به صورت ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید تا دمای 70 درجه و منفی 30 درجه کارایی داشته باشد. این در حالی است که برای سیم‌های خم‌شو و در زمان‌های که کابل به هر دلیلی به انعطاف نیاز دارد، دامنه حرارتی کابل در محدوده منفی 5 تا 50 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *